fredag den 1. februar 2013

"Create your own style"...bolig indretning efter mit hjerte.

Bolig indretning med gammelt interiør har en stor plads i mit hjerte.
Der er bare en helt speciel stemning over gamle møbler med sjæl og patina , som
nye moderne møbler bare ikke har.
 
Det er jo selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag , men personligt har jeg
rigtig svært ved at finde "lidenskaben" i nye møbler , det er ligesom om de gamle
ting for deres helt egen sjæl med årerne.
 
uanset om man er til enkel indretning eller til noget mere pompøst er der
masser af indretnings muligheder med gamle antikke møbler og industriel vintage.
 
Jeg elsker mikset mellem Franske & Svenske møbler og blandingen mellem
de forskellige århunderede.
Mikset med ting fra 17-1800 tallet , piftet op med ting fra 1900 tallet ,
f.eks. et gammel Louis Sizes møbel i selskab med rå ting industri ting fra 1930-50érne
kan være en super flot kontrast og gøre indretningen spændende , uhøjtidelig og personlig.
 


Foto via : Modern Hepburn

Foto via :  Modern Hepburn
 

Min egen indretning bære også præg af de input som vi får rundt omkring på
vores indkøbs ture , både i Sverige og især i Frankrig.
Franskmændene "tør" bare kaste sig ud i nogle sjovere ting og idéer i bolig indretningen.
 
Herhjemme synes jeg tit alt skal være praktisk , strømlignet og ens , hvor imod man
i Frankrig har en helt anden tradition for at "dekorere" boligen og gøre den til en oplevelse.
 
Alt for tit er det sådan at hvis "naboen" har fået nyt  hvidt højglas køkken , så må man da også
selv ha et magen til , et sikkert valg uden nogen form for personlighed.
 
Derfor er det oftest også i Frankrig jeg finder den største inspiration
til min egen bolig...
 
Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
 
Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
 
Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.

Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.

Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.

Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
 
 Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
 
Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
 
 Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
Jeg elsker kontrasten mellem træ & metal , og heldigvis så behøver man
jo heller ikke begrænse sig til kun en stil.
 
De senere år er jeg faldet meget for den rå industri stil , men elsker
stadig malet 1800 tals møbler i træ.
 
Da jeg ikke har en bolig på flere hundrede kvadrat meter , ja så må der
 mikses for at få plads til det hele og ind imellem rykkers rundt for at få
det til at går op i en højre enhed.
 
Jeg har det sådan , at når jeg finder en ting som jeg rigtig godt kan li´,
så køber jeg den og skal også nok på en eller anden måde finde en plads til det.
 
Det er jo sådan med gamle ting , at der måske bare lige er denne ene unikke ting
og så må man slå til når muligheden byder sig.
 
Det kan tit være svært lige at finde det møbel man har set på et foto
i en boligbog eller magasin , der er findes ikke noget "IKEA" katalog for gamle møbler
hvor man lige kan bestille et magen til , men det er jo også en del af charmen ,
og så må man jo skabe sin egen stil ud fra en idé man måske har set.
 

  
Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
 
Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
 
Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.

Foto & styling : Bjørn Stiler - K&Co.
Er man til den lidt pompøse stil , så er prismelysekronen et absolut must ,
men selv i en helt enkel minimalistisk bolig indretning har den sin rettighed.
Man kan få gamle prismelyse kroner i mange forskellige stilarter og størrelser , så
de kan bruges både i stuen , køkkenet eller på badeværelset.


Foto via : Modern Hepburn 

Foto via Pintrest.
Gamle industri lamper har for alvor fået plads i bolig indretningen.
Mange af dem har et super fint design og er oprindelig lavet til industri brug.
 
Frankrig er jo et stort land med store gamle industri områder og her er der i
tidens løb blevet designet mange fine og rå industri lamper som f.eks. "Jielde"
og "La lampe Gras" lamper , som er rigtig populære i bolig indretningen i dag.
 
Begge lamper produceres stadig den dag i dag , men igen er der bare noget
helt specielt over de gamle , de har på en eller anden måde en anden "ånd" over sig.
 


Foto via : Modern Hepburn 
Når først man er blevet bidt af den charme og historie der er ved gamle , antikke &
vintage ting , så er det svært at stoppe igen , for mig er det blevet en passion , en liv´s
lang rejse med masser af muligheder for at skabe sin egen personlige indretning ,
om man er til det hyggelige , romantiske eller til en mere rå enkel stil.
 
Og er man først lige begyndt , så skal man jo huske på at "Rom" jo heller ikke blev
til på en dag , det tager sin tid at finder de rigtig ting og ofte er de antikke ting heller ikke
helt billige , men så får man også noget håndværk af en noget bedre kvalitet end de
masse produceret møbler der tit laves i dag og  man får noget unikt som man kan glæde sig over
i mange år.
 
Ofte forstå mange ikke hvorfor et gammelt møbel kan koste lidt ,
"det er jo brugt", ja og med masser af historie bag sig , unikke ting , ting der ofte er over hunderede år gamle og som der måske kun findes den ene af , så derfor koster ting af kvalitet som regel
også lidt mere.
 
er det nemmere med et nyt design møbel , her ved næsten alle
hvad prisen er på tingene, og synes det er ok at betale meget for det , ja igen er det jo smag & behag
hvad man personligt bedst kan li´.
Men uanset og man er til Antik eller Moderne , så betaler man altså også for den kvalitet man
få , sådan er det bare.
 
 
Jeg synes ikke man skal købe møbler som en investering , men fordi det er
det er noget man holder af og har tænkt sig at nyde i mange år frem.
 
For mig er mit hjem og butikken "K&Co." en "livs kvalitet" et sted som jeg elsker
og nyder hver eneste dag , en base hvor der er plads til fordybelse og ro , oplevelse og glæde ,
noget jeg ikke ville kunne finde uden mine "gamle" ting med sjæl & Patina.

Bjørn Stiler - K&Co.

 Foto via : Modern Hepburn

Foto via : Modern Hepburn

Foto via Pintrest. 
 
‘create your own style... let it be unique to yourself
yet identifiable to others’ - orson wells

_____________________________________________________________


Fransk Antik & Industriel Vintage.
Vesterbrogade 177.
1800 Frederiksberg C. Kbh.
Hjemmeside : www.k-co.dk
 
K&Co. on FaceBook
 

Ingen kommentarer: